К основному контенту

ПЛАНУВАННЯ ТЕМАТИЧНОГО НАВЧАННЯ


 


 
У менеджменті управління компанією є таке поняття як менеджмент Христофора Колумба. Це жартівливе опис стратегії в менеджменті, коли в компанії немає чітких цілей і ясного розуміння, чого вона хоче досягти. Даний вираз пов'язується з експедицією Христофора Колумба в Америку. Він плив на гроші, які взяв у позику, в невідомому напрямку, приплив абсолютно не туди куди хотів, потім плавав туди ще кілька разів, так і не зрозумівши, що він відкрив. Інколи трапляється так, що вчитель, який планує тематичне навчання, теж не зовсім знає, на чому і куди він пливе, якого результату має досягти. 
Плануючи тематичний день, учитель наче створює «неіснуючу тварину» із змісту навчального матеріалу різних дисциплін, але так щоб вона була «живою», тобто вміла фунціонувати як цілісна система: рухатися, їсти, дихати, рости тощо. Така тварина повинна вміти робити навіть те, що придумає винахідник.
Тематичні дні об’єднують блоки знань із різних навчальних предметів, тем навколо однієї проблеми з метою інформаційного та емоційного збагачення сприймання, мислення, почуттів учня. Таке навчання забезпечує формування в молодших школярів цілісної картини світу, здатності сприймати предмети і явища різнобічно, системно, емоційно, сприяє поглибленню та розширенню знань учнів, діапазону їх практичного застосування.
Процес інтеграції вимагає виконання певних умов:
  об'єкти дослідження однакові або досить близькі (тоді ми досліджуємо об’єкт з різних сторін, використовуючи навчальний матеріал різних дисциплін);
  в навчальних предметах використовуються однакові або близькі методи дослідження предметів та явищ (тоді ми демонструємо спосіб пізнання дійсності на прикладах з різних предметів);
  те, що пізнається, підпорядковується загальним закономірностям, які вивчаються на уроці (тобто ми узагальнюємо навчальний матеріал з різних навчальних дисциплін та пізнаємо більш складну систему).
Інтеграція навчального матеріалу з різних навчальних предметів відбувається, як правило, чи навколо певного об’єкту чи явища довкілля, або для розв’язання проблеми міжпрежметного характеру, або для створення творчого продукту.

Плануємо тематичний день

При плануванні тематичного дня вчителю варто скористатися Інтелект-картою (ментальна карта, карта пам’яті, діаграма зв’язків тощо) -  метод структуризації концепцій з використанням графічного запису.

Алгоритм створення Інтелект-карти тематичного дня

Крок 1. Увага на ключове поняття!  Оберіть тему тематичного дня. Сформулюйте її одним словом чи словосполученням. Наприклад: «Папір».

Крок 2. Починайте роботу з центру.Напишіть центральне поняття - назву об’єкта чи явища (про які ви будете створювати карту) посередині аркуша. Можна намалювати малюнок до цього поняття.
 
Крок з. Пишіть ключові слова за годинниковою стрілкою.Заповнюйте карту ключовими словами, які передають зміст інформації та ідей за годинниковою стрілкою, починаючи з правого верхнього кута. (Якщо вам зручно заповнювати карту з усіх сторін, не обмежуйте себе. Працюйте так, як вам зручно. Але подумайте, з яких ключових слів ви за потреби почнете відтворювати вашу карту).
 


Правило 1.Пишіть стисло. Навколо ключового слова напишіть все, що ви знаєте або те, що спадає вам на думку про об’єкт чи явище, яке розглядаєте. Пишіть власні ідеї одним словом або словосполученням. Не пишіть речення! 
 
Правило 2.Пишіть різними буквами.
Для того, щоб краще виокремити інформацію, записуйте її, змінюючи накреслення, розмір, колір букв. 
 
 
 
 
Правило 3.Пишіть друкованими літерами. 
Якщо ви складаєте карту вручну (а не за допомогою комп’ютерної програми), використовуйте друковані літери, тому що для сприймання рукописного тексту потрібно більше часу. 
Правило 4.Розфарбовуйте!
 У кожного кольору є своє значення, причому часто це дуже індивідуально для кожної людини. Колір може істотно спростити та прискорити сприйняття інформації. Зчитувати інформацію з інтелект-карти буде легше, якщо ви будете розуміти значення кольорів, які використовуються в ній.
 
Таблиця типових значень кольорів
колір

значення

швидкість сприйняття
Червоний колір
 

Найбільш швидко сприймається колір. Максимально фокусує увагу. Вказують на ризик, проблеми, які можуть виникнути, якщо не звернути на нього увагу
висока

Синій колір

Строгий, ділової колір. Налаштовує на ефективну тривалу роботу. Відмінно сприймається більшістю людей
середня

Зелений колір

Колір свободи. Розслабляючий, заспокійливий колір. Позитивно сприймається більшістю людей. Але його значення сильно залежить від відтінків ( «енергійний смарагд» очей або «нудьга зелена» в лікарнях радянського типу)
низька

Жовтий колір

Колір енергії, колір лідерства. Дуже дратує колір, на який неможливо не звернути увагу.
висока
 

Коричневий колір

Колір землі, найтепліший колір. Колір надійності, сили, стабільності, впевненості
низька

Помаранчевий колір

Дуже яскравий, провокаційний колір. Колір ентузіазму, нововведення, порушення, енергії, динаміки. Відмінно привертає увагу
висока

блакитний колір
 

Колір ніжності, колір романтики. Відмінний фоновий колір. В англійській мові немає окремого слова для цього кольору (blue розуміється як і синій, і блакитний). У Росії цей колір позначає зазвичай свободу руху: до моря, до неба, до мрії
низька

Чорний колір
Строгий, що обмежує колір. Ідеальний для написання тексту, створення кордонів
середня
 
 
Правило 5.Малюйте! Якщо ви сумніваєтеся, чи варто малювати чи ні, то вибір очевидний - малюйте! Зоровий образ запам'ятовується на довгий час, сприймається з максимальною швидкістю, формує безліч асоціацій. Наш мозок влаштований так, що у нас практично миттєво виникає зорова асоціація на будь-яке слово. Ось цю першу асоціацію і намалюйте. Як правило, потім для сприйняття інформації з інтелект-карти вам навіть не потрібно буде читати, що там написано, - досить буде пробігтися по малюнках, і у вас в голові відразу спливе необхідна інформація.
Правило 6.Групуйте! Намагайтеся одразу записувати інформацію, яку можна згрупувати  за обраними вами критеріями. 
Використовуйте угруповання для позначення односмислових груп.
 
 
Крок 4.Зв'язуйте думки! Використання сполучних гілок допомагає нашому мозку з максимальною швидкістю структурувати інформацію і створювати цілісний образ.
Правило 1.Лінії та стрілки. Встановіть зв’язки між поняттями за допомогою ліній, стілочок різної довжини, штриховки, кольору, товщини тощо.
Правило 2.Використовуйте не більше ніж 7 ± 2 відгалужень від кожного об'єкта, а краще - не більше 5, так як таку карту зможе легко сприймати навіть втомлена людина.
Правило 3. Зв'язки головного поняття показуйте за допомогою лінії, потовщуючи її біля основи і поступово звужуючи біля другорядного поняття.
Правило 4. Якщо ключові слова з сусідніх гілок пов'язані один з одним, варто з'єднувати їх стрілками.
 
Іноді ви будете відчувати, що необхідно додати ще, наприклад, дві гілки, але ніяк не буде виходити сформулювати їх назва. У такому випадку рекомендується проводити гілки і залишати їх порожніми. У цей момент у вас сформується незавершена дія, і мозок стане надмотивований, для того щоб заповнити ці гілки і запропонувати необхідні ідеї.

Крок 5. Дописуйте нові ідеї.
Все що з'являються нові асоціації відносите в подальші гілки карти або заносите в коментарі навколо об'єктів карти (топіків), які при паперовому написанні зручно робити на стікерах.

Після створення Інтелект-карти дайте відповіді на запитання:
$  Яка інформація із записаної може стати цікавою учням, доступною для їх віку
$  Яка інформація із записаної може стати змістовим наповненням уроку?
$  Які навчальні предмети містять дану інформацію?
$  Які програмові завдання зможе реалізувати вчитель на уроці з даної теми?
$  В якій послідовності учні знайомитимуться з цією інформацією на уроці?
$  Які види діяльності (вправи, завдання) запропонувати учням для дослідження цієї інформації?
$  Які ресурси потрібно залучити для підготовки до уроку?

Методичне опрацювання Інтелект-карти
Накладіть зверху Інтелект-карти тонкий папір та стисло напишіть на тих частинах, які ви відібрали для тематичного дня:
·        назву предмету,
·        програмові завдання,
·        вправу чи завдання для учнів,
·        необхідні ресурси.

Готуючись до тематичного дня на основі власноруч створеної Інтелект-карти, вчитель може:
  відслідковувати, що вже зроблено, а що ні;
Ми бачимо всю картину цілком. Не закопувати в деталях, а чітко і ясно в цілому представляємо свої плани.
  коригувати план;
Примітка 1. Часто ми плануємо багато завдань: так що їх неможливо виконати. Вже на етапі планування ми змушені вносити корективи, роблячи план більш реалістичним. Карта дозволяє це помітити і вилучити те, що видається вчителю менш важливим.
Примітка 2. Склавши план дня та оглянувши його цілком – учитель часто розуміє, що забув включити в нього якісь важливі складові. План дозволяє провести ротацію: швидко побачити, що потрібно додати, а що прибрати.
  передбачати послідовність власних дій з підготовки до тематичного дня та слідкувати за планом виконання підготовчих дій;
Примітка 1. Розставляємо пріоритети. Важливі справи - виділяємо на карті так, що зрозуміло, що вони важливі. В результаті в першу чергу робимо те, що необхідно робити в першу чергу.
Примітка 2. Відслідковуємо те, що виконано, а що -  ні. Виділяючи на карті виконані гілочки, вчитель отримує наочну картину того, що ми встигли зробити, а що ні.
  передбачити час, який буде потрібно на виконання того чи іншого кроку.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

ІНТЕГРАЦІЯ ТА ІНТЕГРОВАНЕ НАВЧАННЯ

  У Великому тлумачному словнику сучасної української мови подано універсальне тлумачення поняття інтеграція – «доцільне об’єднання та координація дій різних частин цілісної системи". За системного підходу   інтеграція визначається як процес взаємодії двох або більше систем з метою створення нової, яка набуває нових властивостей завдяки зміні властивостей та зв’язків її елементів . Американський педагог Дж.Гіббоне висловлював думку, що інтегрувати – це поєднувати частини систем таким чином, щоб результат об’єднання в сумі перевершував їх значення до взаємодії. Деякі вчені, зокрема Антонов Н.С., розглядають поняття «інтеграція» у загальнонауковому аспекті, визначаючи його природне протиставлення поняттю «диференціація» та наголошуючи на високому рівні системності: «це процес взаємопроникнення, ущільнення, уніфікаціїзнання, який проявляється через єдність з протилежним йому процесом розчленування, розмежування, диференціації». На думку Н. Костюка, «інтеграція...

Румунсько – український, українсько-румунський словник термінології для учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин

№2

Раз, два – всі пірнають. Три, чотири – виринають. П′ять, шість – на воді Кріпнуть крильця молоді. Сім, вісім – що є сили Всі до берега приплили. Дев′ять, десять – розгорнулись. Обсушились, потягнулись І розбіглись, хто куди.