(«Громадянська та
історична», «Соціальна та здоров'язбережувальна», «Природнича» освітні галузі)
1 клас
Пояснювальна записка 21
Зазначені освітні галузі можуть
реалізовуватись окремими предметами або в інтегрованому курсі за різними видами
інтеграції (тематична, процесуальна, міжгалузева; в межах однієї галузі; на
інтегрованих уроках, під час тематичних днів, в процесі проектної діяльності)
за активного використання міжпредметних зв’язків, організації різних форм
взаємодії учнів. Для розв'язанняучнямипрактичнихзавдань у
життєвихситуаціяхзалучаютьсянавчальнірезультати з іншихосвітніхгалузей. Метою
навчальноїпрограми «Я досліджуюсвіт» є ознайомлення
молодшихшколярів
з інтелектуальнимипорушеннями з навколишнімсвітом у
процесізасвоєннярізнихвидівсоціальногодосвіду, щоохоплює систему
інтегрованихзнань про природу і суспільство, ціннісніорієнтації в різних сферах
життєдіяльності та соціальної практики, способидослідницькоїповедінки,
якіхарактеризуютьздатністьучніврозв'язуватипрактичнізадачі.
Досягненняпоставленої мети передбачаєдосягнення таких завдань: ˗
формуваннядоступнихспособівпізнання себе, предметів і явищприродничого і
суспільногожиття (спостереження, обстеження, дослід, практична робота,
вимірювання, систематизація, класифікація, встановленнялогічної та
часовоїпослідовностіподій, оцінкапобаченого (почутого), встановленнязв'язків і
залежностей в природі і суспільстві, станом довкілля і діяльністюлюдини,
впливуповедінки на здоров'я та безпеку, аналізнаслідківризикованоїповедінки,
залежності результату віддокладенихзусиль); ˗ формування на доступному
рівніцілісноїприродничо-науковоїкартинисвіту, яка відображаєзакони і
закономірностіприроди та місце в нійлюдини; ˗ формуванняпрактичнихумінь і
навичокповедінки у природі і соціальномусередовищі; ˗
виховуванняактивноїпозиціїщодогромадянської і соціально-культурноїналежності
себе і своєїродини до України, інтересу до пізнанняісторіїсвого краю і країни;
пошани до символівдержави, ініціативноїповедінки у громадськихакціях, у
відзначенніпам'ятних дат і подій; ˗ розвитокціннісногоставлення до життяінших
людей, усвідомленняправовоївідповідальності у ситуаціяхзастосування норм і
правил життя в суспільстві, іншісоціальнінавичкищодовзаємодії і співпраці в
різних видах діяльності; ˗ дотримання правил природоохоронноїповедінки,
ощадливоговикористанняприроднихресурсів; ˗ розвитокрозумовихздібностейучнів,
їх
емоційно-вольової сфери, пізнавальної активності та самостійності, здатності до
творчості, самовираження і спілкування. Вирішення завдань курсу забезпечується
відповідними змістовими лініями побудови навчального матеріалу, як освітнього,
так і корекційно-розвивального характеру. Так, освітня мета реалізується за
допомогою наступних змістових ліній: ˗ Людина (пізнання себе, своїх
можливостей; здорова і безпечна поведінка); ˗ Людина в суспільстві (стандарти
поведінки в сім'ї, в суспільстві; моральні норми; навички співжиття і
співпраці; громадянські права та обов'язки як члена 22 суспільства. Пізнання
свого краю, історії, символів держави. Внесок українців у світові досягнення);
Людина і природа (цілісність природи, взаємозв'язок об'єктів і явищ,
відповідальна
діяльність людини у природі, залежність між діяльністю людини і станом
довкілля). Змістовалініяпрограми «Людина» спрямована на формування у школярів з
порушеннямиінтелектуальногорозвиткувміньорієнтуватись у своємутілі та світі
людей (а саме: у найближчомуоточенні людей, їхстаті і віку), уявлень про статево-рольові
і культурністандартиповедінки у родині, поваги до батьків та однолітків та
здорового способу життя. Тематичнареалізаціяцієїлініїспрямовується на розвиток
у дітейуміньорієнтуватись у біологічнихознакахлюдини (будовітіла, органах
чуття, статі і віку), формуванняпрагнення до самостійності,
навичоксамообслуговування та бажаннябрати участь у суспільномужитті,
виконуючикорисніпосильнідії; на засвоєннязнань, якірозкривають правила
поведінки та взаємодії людей (усім’ї, колективі, суспільстві); на формуваннявміньучнівспілкуватися
в суміснійнавчальнопізнавальній, ігровій і побутовійдіяльності з дорослим та
іншимидітьми; Змістовалінія «Людина і суспільство» спрямована на формування у
школярівелементарнихуявлень про об’єктинайближчогооточення: школа, магазин,
парк, храм, лікарня, тощо, а такожзнання про рідний край, місто, село, в
якомуживеш, про символиУкраїни, ознайомлення з національнимитрадиціями,
звичаями. Змістовалінія «Людина і природа» спрямована на формування у
школярівуявлень про об’єкти та явищаприроди,
прищепленнянавичоккультурноїповедінкисередприроди та здорового способу життя.
Робота з даногонапрямупередбачаєформування в дітейвмінняорієнтуватися у
різноманітності
Пізнавальний
розвиток: спостерігати та розуміти сезонні зміни у житті рослин, тварин та
господарчій діяльності людини; здійснювати групування предметів і явищ живої і
неживої природи за суттєвими ознаками; здійснювати аналіз, планування,
організацію, власне виконання та самоконтроль діяльності під час проведення
практичних робіт у класі, у живому куточку, присадибній ділянці; усвідомлювати
неповторність і самоцінність кожної людини; спостерігати традиції і звичаї
українського народу; дотримуватись правил поведінки у родині, колективі,
суспільстві. ˗ Особистіснийрозвиток: позитивно і бережливо ставитись до
самого себе, до людей, до природи, до Батьківщини; опановуватинавичкиповедінки
у соціальномусередовищі і природі.
Типованавчальнапрограмадаєзмогувчителевісамостійнообирати й
формуватиінтегрований та автономнийспосібподаннязмістуізосвітніхгалузей,
добиратидидактичнийінструментарій, орієнтуючись на
індивідуальніпізнавальнізапити і можливостіучнів (рівеньнавченості,
актуальністани потреб, мотивів, цілей, сенсорного та
емоційно-вольовогорозвитку).Особливогозначення у дидактико-методичнійорганізаціїнавчаннянадаєтьсяйогозв'язку
з життям, з практикою застосуванняздобутихуявлень, знань, навичокповедінки в
життєвихситуаціях.
Обмеженістьвідповідногодосвідуучнівпотребуєпостійногозалучення й
аналізуїхніхвражень, чуттєвої опори на результатидослідженняоб'єктів і
явищнавколишньогосвіту. Педагогічнастратегія, яка опиралась на
наслідувальнімеханізми у розвиткупізнавальнихпроцесівмолодшихшколярів, і
передбачалапріоритетневикористаннязразків, алгоритмів, поетапного контролю й
корекції, збагачуєтьсяполісенсорнимпідходом,
щозумовлюєдослідницькуповедінкуучнів, сприйняття ними властивостей і
якостейпредметів і явищ природного і
соціальногооточення, спрямовуються у сферу
пошуковоїдіяльності. На
основіТиповоїпрограмивчительможестворюватирізніваріантиінтегрованоїпрограми за
таким алгоритмом: ˗ визначенняцілейнавчання ˗ створеннякартки понять з
іншихпредметів (асоціативноїпавутинки, курсів, галузей,
якідопоможутьдосягтицілей) ˗ структуруванняпрограми за темами ˗
вибірдіяльностіучнів, яка забезпечитьінтегрованенавчання ˗
розробленняпоказниківдосягненняочікуванихрезультатівМожливізасобиінтеграції в
процесіреалізаціїпрограми «Я досліджуюсвіт» передбачаютьвключенняучнівв
практику виконаннярізноманітнихзавданьдослідницького характеру, як от: ˗
дослідження-розпізнавання (Щоце? Якевоно? Обстеження за допомогоюорганівчуття,
опис, порівняння з іншими предметами, явищами; спільне – відмінне, до
якогоцілоговононалежить) ˗ дослідження-спостереження (Як вонодіє? Що з ним
відбувається? Для чогопризначене?) ˗ дослідження-пошук (запитування,
передбачення, встановленнячасової і логічноїпослідовностіявищ, подій;
встановлення
Комментарии
Отправить комментарий